ایمنی - بهداشت حرفه ای

ایمنی - بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه ای، مقالات و بهداشت حرفه ای، استاندارد و بهداشت حرفه ای، ارگونومی و بهداشت حرفه ای، ایمنی و بهداشت حرفه ای
ایمنی - بهداشت حرفه ای

ایمنی - بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه ای، مقالات و بهداشت حرفه ای، استاندارد و بهداشت حرفه ای، ارگونومی و بهداشت حرفه ای، ایمنی و بهداشت حرفه ای

فرهنگ ایمنی


در سالهای اخیر باز شناسی اهمیت جنبه های رفتاری وفرهنگی مدیریت ایمنی در سازمان ها بطور گسترده ای افزایش یافته است چرا که تحقیقات وبر رسی های انجام شده بر حوادث بزرگی مانند piper Alpha ,chernobyl نشان دادعلیرغم بکارگیری کلیه فاکتور های مهندسی وحفاظت های شدید همچنان پتانسیل بروز حوادث بزرگ در صنایع با ریسک بالا High-Risk وجود دارد.
نکته قابل توجه این است که این اشتبا هات صرفا" بصورت خطای یک فرد رخ نمی دهد بلکه اغلب در قالب یک فر هنگ رفتاری نا قص شکل می گیرد. امروزه بسیاری از متخصصان مقوله ایمنی بر این باورند که 80-90 در صد حوادث صنعتی در اثر عوامل مرتبط با فاکتور های انسانی به وقوع می پیوندد.
لذا مطالعات گسترده ای در زمینه شناسایی فرهنگ ایمنی و تقویت آن در صنایع پر خطر به انجام رسیده است.و ابزار های متفاوتی در جهت ارزیابی جو ایمنی safety climate سازمان ها طراحی شده است.
فرهنگ ایمنی Safety Culture
عبارت فر هنگ ایمنی Safety Culture پس از حادثه chernobyl در سال 1986 رواج یافت. حادثه ای که بعلت وجود یک فرهنگ ایمنی ضعیف خطا ها و تخلفاتی رخ داد که با عث اختلال در پروسه های عملیاتی ونهایتا" آن فاجعه بزرگ گردید. کمیته نظارت بر مقوله ایمنی وتاسیسات هسته ای انگلستان ACSNI قرهنگ ایمنی را اینگونه تعریف می کند:

((فرهنگ ایمنی محصول ارزشها-گرایش ها-ادراکات- صلا حیت ها والگو های رفتاری فردی وگروهی کارکنان است که بوسیله آن میزان تبعیت کارکنان از سبک وشیوه مدیریت ایمنی و بهداشت سازمان مشخص می گردد))
نظرات 1 + ارسال نظر
اسحاق حاتمی جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:40 ب.ظ http://www.osh21hatamy.blogfa.com

با سلام خدمت مهندس عزیز وقعا ْ باید از شما تشکر کرد وبلاگ بسیار رسمی و متنوع دارید. ْ شما به رشته ی ما خیلی لطف داشته اید.موفق باشید

با تشکر
ابراهیم ندرلو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد